Čím sladit, když jsme na cukr zanevřeli?

Řešením je samozřejmě možnost nahradit cukr něčím jiným, něčím, co buď neobsahuje cukry neboli sacharidy vůbec nebo jich má alespoň snížené množství.Na trhu existuje mnoho nejrůznějších umělých i přírodních sladidel.Některá jsou pouze sladká, jiná již mají nejrůznější příchuti, například vanilkovou, karamelovou, kakaovou, kokosovou, marcipánovou ale jsou i i ovocné a různé další speciální příchuti.
Sladidla mají samozřejmě i různé formy.Některá jsou v podobě tablet, prášku, sirupů, kapek a některá dokonce vypadají úplně jako klasický cukr.Také mají různou sladivost. Některá sladí přibližně jako cukr, některá méně, ale jsou i taková, co sladí mnohonásobně více.

Podívejme se dnes na sladila, která jsou opravdu přírodní, bez chemie a která považuji za nejlepší volbu pro naše zdraví a bezproblémové hubnutí.

Erythritol 

Jedná se cukerný alkohol, který se vyskytuje přirozeně v některých druzích ovoce. Jako sladidlo je vyráběn vyloženě fermentací glukózy za pomocí kvasinek a jde tedy opravdu o čistě přírodní sladidlo. Sladí skoro stejně jako běžný cukr (má cca 70% sladivost oproti cukru – 1 lžička je asi 3/4 lžičky cukru), ale neobsahuje téměř žádné kalorie. 

  • Klasický cukr: 4 kalorie na gram (100 g cukru – 400 kalorií
  • Erythritol: 0,24 kalorií na gram¨(100 g erythritolu – 24 kalorií)

Glykemický index erythritolu je 0 a díky tomu neovlivňuje hladinu cukru v krvi ani tvorbu inzulínu.  Je absorbován do krve a vylučován v nezměněné formě v moči a tím je odlišný od ostatních cukerných alkoholů. Asi 90% se ho vstřebává do krevního oběhu předtím, než dosáhne tlustého střeva. Zbylých 10% jde rovnou do tlustého střeva, ale nemá vliv na mikroflóru střev.Působí také jako antioxidant, což pravděpodobně snižuje poškození krevních cév způsobené vysokými hladinami cukru v krvi.Je tedy vhodný pro diabetiky a také při nízko sacharidovém stravování. Vypadá jako cukr i chutná jako cukr, je bez jakýchkoliv příchutí. Použít ho můžete při vaření, pečení i slazení nápojů a dezertů.   

Čím se sladidlo Erythrit liší od jiných?

  • Je fermentovaný – vyrábí se fermentací přírodního cukru z kukuřice
  • Je tepelně stabilní – až do 160 °C
  • Je bezkalorický – zatímco většina podobných sladidel je nízkokalorických, eryhtritol neobsahuje žádné kalorie
  • Není glykemický – nezvyšuje hladinu cukru v krvi. Erythritol je proto vhodný pro lidi s cukrovkou.
  • Je to nejjednodušší stravitelný cukerný alkohol – více než 90% eryhritolu se absorbuje v tenkém střevě, takže do tlustého střeva se dostane jen minimální množství. U jiných cukrových alkoholů je to naopak, a proto jejich uživatelům často způsobují průjmy a další podobné příznaky.
  • Není karcinogenní – studie prokázaly, že nemá karcinogenní vlastnosti.
  • Je to antioxidant eryhtritol pomáhá v boji proti volným radikálům, které jsou zodpovědné za proces stárnutí. Je dokonce účinnější než jiné cukerné alkoholy, protože se snadno absorbuje a není metabolizován.

Pro ty, kteří mají nadváhu, cukrovku nebo jiné problémy související s metabolickým syndromem, se erythritol jeví jako vynikající alternativa k cukru. 

Stévie

Stévie je rostlina pocházející ze subtropických a tropických oblastí Jižní i Severní Ameriky. Sladidlo se získává z jejich listů tak, že se extrahuje pouze sladivá složka, která má příjemnou, avšak mírnou rozdílnou chuť, než je cukr. Sladidlo ze stévie neobsahuje žádné kalorie a je 200 – 300 krát sladší než cukr.

Stevie má vliv na růst a produkci inzulínu, což pomáhá tlumit a upravovat glykémii u diabetiků. Také má podporující vliv na snížení krevního tlaku, potlačuje únavu. Stevie je vhodná pro osoby trpící metabolickým syndromem. Kromě toho nejnovější studie prokazují protektivní účinek  na tkáň ledvin a jater a extrakty se mohou rovněž podílet na redukci stresu. Toto sladidlo je nekalorické, nepřispívá ke tvorbě zubního kazu.
U nás a v Evropě je v potravinovém průmyslu schváleno pouze používání extraktu určitých složek ze stévie, ostatní části rostliny se nezpracovávají. Na průmyslově vyráběná sladidla ze stévie je ale potřeba si dát velký pozor, protože mnoho výrobců přidává do sladidel z nejrůznějších důvodů další složky nebo je kombinuje s jinými, mnohdy umělými sladidly, takže se zde ztrácí výhoda přírodního sladidla . Proto si vždy hlídejte obsah stévie a kupujte vždy jen ty formy, kde je téměř stoprocentní obsah stévie. Stévii můžete používat k doslazování čehokoliv, ovšem je potřeba počítat s mírně odlišnou příchutí tohoto sladidla.

Čekankový sirup

Jedná se o sladidlo nové generace vyrobené unikátní patentovanou metodou z kořene čekanky. Vyniká mimořádně vysokým obsahem prospěšné vlákniny a glykemickým indexem menším než 5. To znamená, že čekankový sirup na rozdíl od jiných sirupů, které vždy mají  vysoký obsah fruktózy, tedy sacharidů ( jako je například sirup javorový, agávový apod.)  má 10-15x méně sacharidů. Je to méně než 5 g sacharidů na 100 g obsahu, to znamená, má jen cca 5% sacharidů.

Čekankový sirup se podílí na posílení imunitního systému, snižuje hladinu glukózy v krvi u pacientů s diagnózou diabetes 1. a 2.typu, výrazně snižuje riziko vzniku zubního kazu, podporuje růst prospěšných střevních bakterií a brání nežádoucímu množení ostatních patogenních bakterií. Napomáhá ke zlepšení činnosti střev a vyprazdňování. Má také vysoký obsah zdraví prospěšné vlákniny, a to až 70 %. Tato rozpustná vláknina pozitivně ovlivňuje regulaci sytosti a následné přijímání potravy. Při pravidelném užívání dochází k lepšímu vstřebávání vápníku do kostí a zubů.

Čekankový sirup vypadá jako med, má podobnou konzistenci, nemá ale tu typickou medovou chuť, Takže je použitelný téměř pro všechno, co potřebujete přisladit. Lze ho použít nejen ke slazení teplých a studených nápojů, dezertů, sušenek, piškotů, zmrzlin, palačinek a jogurtů. Sirup může být použit i do teplé kuchyně, pro přislazování omáček, drezinků, do marinád, pro pečení všech typů sladkého pečiva a bábovek.Je však potřeba si dát pozor na použité množství, neboť u mnohých lidí se po použití objevuje nadýmání a plynatost a to by mohlo být nepříjemné.

Nataša Řezníčková
Dokázala jsem zhubnout 30 kg za půl roku, a to i přes to, že se mi to před tím mnohokrát nedařilo. Zjistila jsem, jak se chová naše tělo a to mi pomohlo. Váhu si umím trvale udržet a radím dalším lidem, jak to udělat, aby také zhubli a vyhnuli se jo-jo efektu.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů