Motivace k hubnutí – jak nám může pomoci a jaká motivace postačí

Aby se člověk rozhodl zhubnout, musí mít k tomu nějaký důvod či určitý impulz, který ho k tomu rozhodnutí dovede.  To, proč se rozhodneme něco udělat, tedy v našem případě zhubnout, se nazývá motivace.

Člověk, který se pro nějakou změnu rozhodně musí ale vědět, proč to dělá a jaký má být výsledek. Jestli jde o krátkodobý či dlouhodobý cíl. Protože na tom v podstatě závisí síla celé motivace a možnost dosažení trvalých výsledků.

  1. Krátkodobé cíle – krátkodobé uspokojení

Může to být například, že se chce vejít do nějakého pěkného oblečení, které má doma, nebo se chce cítit dobře v plavkách nebo ho čeká nějaká společenská akce, kde potřebuje vypadat dobře a nemít v nových šatech vystupující bříško. Dosažením takového cíle následně již motivace ustupuje a člověk v tuto chvíli přestává hubnout a vrací se do původního stavu buď vědomě, nebo tím, že nastává jojo efekt. Mnohdy se člověk právě díky jojo efektu dostane ještě na vyšší váhu, než byla ta jeho původní.

  • Dlouhodobé cíle – dlouhodobé uspokojení

Sem může pařit zlepšení zdravotního stavu člověka, kterému se s postupným nárůstem obezity projevila nějaká nemoc či má dokonce více zdravotních problémů a rozhodl se, že s tím musí něco udělat. Velkou motivací bývá to, že chce člověk zamilovat a chce se líbit partnerovi. Stydíte se za svůj vzhled, straníte se lidí, abyste se vyhnuli tomu pohrdavým pohledům, a chcete konečně začít chodit do společnosti. Mnohdy je to proto, že se člověk stal vyloženě terčem posměchu okolí a je to pro něj velmi ponižující. Ale příkladů by bylo hodně.

Při dlouhodobých cílech je velká pravděpodobnost dosažení cíle, záleží však na síle motivace a touze člověka uspět a dosaženou váhu udržet.

Nejdůležitější pro motivaci je ale to, že člověk přesně ví, proč to chce udělat – tedy proč chce zhubnout a především kvůli komu.

Pro dosažení dlouhodobých cílů je zásadně rozhodující to, kvůli komu to člověk dělá

  1. Kvůli okolí

Tlačí na vás partner, tlačí na vás okolí, jste terčem posměchu ……

2. Pro sebe

Člověk si uvědomuje, že se chce věnovat sám sobě, zlepšit si svůj zdravotní stav, zlepšit svoji tělesnou kondici, zlepšit svůj vzhled, začít nový život ….

V případě, že hlavní motivací bude pouze okolí – tedy snažit zhubnout se budu pouze proto, že cítím, že musím vyhovět okolí, a ne že opravdu chci a že si to tak přeji, tak určitě nepůjde o nijak významnou motivaci k tomu, aby se dostavil trvalý výsledek. Pouze v případě, že přesně vím, proč to dělám, a dělám to hlavně pro sebe, pak mohu dosáhnout trvalých výsledků.

Správná a silná motivace je pro hubnutí základ. Je nutné pochopit, že to člověk dělá především pro sebe a hlavně musí vědět proč, a co všeho tím dosáhne.

Takže, než se pustíte do hubnutí, udělejte si takovou analýzu toho, proč vlastně chcete zhubnout. Napište si, jaké jsou důvody, jaký přesně je váš cíl (kam až to hubnutí chcete dotáhnout) a především si uvědomte a napište si to, kvůli komu to chcete udělat. Nastavte si hubnutí v hlavě jako prioritu číslo jedna, za kterou nyní půjdete a do své mysli se snažte vložit myšlenku, že se Vám to prostě podaří, ať se děje, co se děje.

Většina z nás oddaluje řešení svého problému i proto, že pociťuje strach. Obavy ze změny, pochybnosti o sobě, jestli danou věc zvládne, vytváří si celkově pocit strachu, který mu pak blokuje pozitivní myšlení. Zamyslete se i vy, do jaké míry máte strach, zda zvládnete svůj cíl. Napište si na papír také to, čeho se bojíte, proč kvůli tomu řešení své nadváhy oddalujete a následovně popřemýšlejte, čím tomu strachu zamezíte a také to udělejte, snažte se ho co nejdříve odbourat. Dobrý způsob pro odbourání strachu je to, že jakmile si napíše všechno, z čeho máte obavy na papír, na druhou polovinu papíru si napište všechno, co získáte tím, že zhubnete. A pak to porovnejte a položte si otázky:  Co je větší ty obavy nebo ten přínos z toho zhubnutí? Jak hrůzná a velká je nyní pro vás každá ta obava, když vidíte, co vám přinese to, že dosáhnete svého cíle – zhubnete?  Nezdá se Vám vlastně nyní každá ta obava – ten strach tak malý, že ho s klidem můžete hodit za hlavu? Udělejte to pečlivě, protože nejenom, že odbouráte své strachy či si usnadníte jejich odbourání, ale velmi si tím posílíte motivaci se do hubnutí pustit.

Ve chvíli, kdy víte, že chcete opravdu zhubnout, víte proč, víte, kvůli komu budete hubnout, kdy jste se poprali se svých strachem, je potřeba ještě udělat to zásadní o to je prostě začít. Začít teď hned. Neodkládat to na někdy od pondělí, od nového roku, od začátku měsíce, po oslavě narozenin. To odhodlání vás může do té doby přejít. Pokud začátek odložíte, snižuje se vaše motivace, Do doby, než by nastal ten čas, který jste si vytyčili pro začátek hubnutí, na vás bude působit mnoho faktorů, které opět odsunou do pozadí váš úmysl hubnout, změní se Vaše priority a nenajdete už pak tu vůli se do toho pustit.

Není totiž až tak těžké hubnout, držet dietu, když už jste v tom procesu, ale nejhorší je začít, pustit se do toho, odhodlat se. Nemyslete na to, že teď Vás čeká dlouhá cesta k cíli, že se na dlouho dobu budete omezit v něčem, v čem jste si libovali, nemyslete na ten velký úkol, který vás celkově čeká. Myslete na to, že teď prostě začnete, myslete na ten první krok, který je potřeba udělat, a začněte dělat to první, co bude potřeba udělat. Například, že si nakoupíte to, co je pro držení diety potřebujete, že se přihlásíte k výživovému poradci, že se zapíšete do aerobiku, že vyházíte z ledničky všechno nezdravé jídlo, že si objednáte produkty pro KETO dietu.  Nečekejte a začněte prostě ještě dnes.

Nataša Řezníčková
Dokázala jsem zhubnout 30 kg za půl roku, a to i přes to, že se mi to před tím mnohokrát nedařilo. Zjistila jsem, jak se chová naše tělo a to mi pomohlo. Váhu si umím trvale udržet a radím dalším lidem, jak to udělat, aby také zhubli a vyhnuli se jo-jo efektu.