Zdroje zdravých tuků aneb tuk není váš nepřítel

Vyhýbáte se tučným potravinám, protože se bojíte, že přiberete? Považujete tuk za strašáka, který by se ve zdravém jídelníčku neměl vůbec vyskytovat? Chyba! Některé především rostlinné zdroje tuků jsou pro tělo naopak nezbytné, protože bez nich váš organismus nebude správně fungovat. I s nimi to samozřejmě nesmíte přehánět, nicméně vyvážené množství je pro tělo zázrak. Nejen že se v tucích rozpouští důležité vitamíny, ale níže vyjmenované potraviny obsahují i další živiny, které jsou pro tělo důležité. A o jakých zdrojích tu tedy mluvím? Pojďme se ne ně podívat.

Avokádo

Avokádo obsahuje okolo 70 % tuku, což vás však nesmí odradit. Jde totiž o mononenasycené mastné kyseliny, které vám vyrovnávají cholesterol v těle. Navíc tato super potravina obsahuje všemožné minerální látky, a to především draslík, dále pak vlákninu, vitamín E a na rozdíl od jiného ovoce i bílkoviny. Nejčastěji se přidává do pokrmu s názvem guacamole, ale dá se využít do všemožných salátů či smoothies.

Olivy

Logicky právě olivy obsahují velké množství tuku (mononenasycených mastných kyselin), díky čemuž se z nich následně lisuje olivový olej. Kromě zdravých tuků však obsahují i další zdraví prospěšné živiny, které přispívají k lepšímu trávení a detoxikačním účinkům. Samotné olivy však většinou obsahují mnoho soli, a tak i proto by se to s nimi nemělo přehánět. Ne všichni navíc milují jejich specifickou chuť. Po ty tu však máme i jiné zdroje.

Kokos

Kokos sice obsahuje nasycené tuky, které jsou s ohledem na naše zdraví diskutabilnější, nicméně jeho benefity pro naše tělo stále vedou. Patří sem především antibakteriální účinky či regulace cholesterolu. Kokos navíc můžete konzumovat v mnoha formách, od strouhaného kokosu přes kokosové mléko až po kokosový olej, z čehož vyplývá, že se dá využít všelijak. Smažení, pečení, studená kuchyně, omáčky, polévky a spousta dalších. Věřte mi, že takové kokosové kari si zamilujete. Olej se navíc využívá na podrážděnou pokožku, jako pomocník při holení, k vyčištění dutiny ústní či jako maska na vlasy.

Oříšky a semínka

Tato rozmanitá skupina potravin je pro zdravý jídelníček nepostradatelná. Oříšky a semínka obsahují vlákninu, vitamín E, hořčík a mnoho dalších živin, vitamínů a minerálů, které naše tělo potřebuje. Dají se využít na tisíce způsobů, nicméně můžete je konzumovat jen tak samotné jako svačinku mezi jídly. Doporučuje se vybírat různé druhy, přičemž za ty nejpřínosnější se považují mandle a vlašské ořechy. Jednou z variant jsou pak i 100% oříšková másla, která se bezpochyby stanou vaší závislostí.

Ryby

Některé druhy ryb jako je losos, sardinky, pstruh či sledi obsahují vyšší podíl tuku. Jejich omega 3-mastné kyseliny nepomáhají pouze našemu fyzickému zdraví, ale i tomu psychickému. Snižují totiž riziko deprese či napomáhají v boji s ní. Pokrm obsahující kvalitní rybu je dobré zařadit alespoň jednou týdně jako zdroj nejen tuků, ale i bílkovin a dalších kvalitních živin.

Tmavá čokoláda

Možná jste překvapeni, ale i malé množství tmavé čokolády může být dobrým zdrojem tuků. Pokud obsahuje alespoň 70 % kakaa, doporučuje se jako náhrada při chutích na sladké. Obsahuje vlákninu, železo, hořčík a důležité antioxidanty, které napomáhají v boji proti srdečním nemocem. Navíc vám pomůže zlepšit náladu, jelikož mastné kyseliny v ní obsažené podněcují mozek a navozují tak pocity štěstí.

Nemá cenu vzdorovat

Dalšími zdroji kvalitních tuků jsou kupříkladu sýry, jogurty či vajíčka. I s těmi se však musí zacházet opatrně a konzumovat je v přiměřeném množství. Jste překvapeni, že i takové potraviny můžete ve svém jídelníčku mít? Pokud byste zdroje zdravých tuků vyřadili úplně, tělo by si o ně stejně za nějaký čas řeklo, v horším případě v podobě nějaké nemoci či zranění. Máte navíc na výběr z mnoha variant, takže rychle na nákup!

Nataša Řezníčková
Dokázala jsem zhubnout 30 kg za půl roku, a to i přes to, že se mi to před tím mnohokrát nedařilo. Zjistila jsem, jak se chová naše tělo a to mi pomohlo. Váhu si umím trvale udržet a radím dalším lidem, jak to udělat, aby také zhubli a vyhnuli se jo-jo efektu.